11 august 2010

Reguli in Afaceri

Ok. Ca urmare a faptului ca ultimul meu proiect a iesit o varza din punct de veder logistic si acum sunt practic impins la limita de deadline-uri , m-am hotarat ca atat pentru clientii curenti cat si pentru cei care vor urma sa creez un set de reguli. Majoritatea din ele nu imi apartin si tin in general de modul in care toti cei din freelancing isi fac treaba.

Developerul nu lucreaza in weekend. Webdesign-ul este o slujba ca oricare alta. Avem si noi timp liber, asa ca de azi in colo nu voi mai raspunde la nici un proiect in weekend. Vreti sa facem afaceri, facem in timpul saptamani, weekendurile sunt libere indiferent de cand ai deadline-ul.

Prezentarea proiectului trebuie sa fie clara. Ambiguitatea este cea mai mare problema pentru mine. Daca nu intaleg ce vrei cel putin la fel de bine ca tine, nu stiu cum as putea sa ii explic unui computer cum sa o faca. Nu pot lucra la ceva decat daca am toate datele disponibile.

Fi rezezonabil.  Eu incerc sa ma aproprii cat mai mult de cea ce vrei tu de la site-ul pe care ma platesti sa il fac  dar asta nu inseamna ca trebuie sa imi acapareze tot timpul. Proiectele ar trebui sa mearga asa:

Fiecare client are dreptul la 2 redesignuri complete in photoshop in cazul in care nu este multumit de primul design. Dupa ce clientul a selectat design-ul care ii place, acesta are dreptul la o serie de modificari din partea case urmand ca apoi sa se abtina de la modificari extensive pana in stadiul in care site-ul este complet. Acest lucru este negesar deoarece prin aceasta regula se evit situatiile in care ajung sa modific un buton de 20 de ori apoi sunt tras la raspundere ca nu am terminat site-ul la timp. Dupa finalizare se va percepe o taxa modica pentru modificarile mai complexe.


Imposibilul este imposibil prin definitie. Am avut o discutie recenta cu un coleg de breasla in care concluzionam ca ar trebui sa facem un plugin numit “Carmen Hara” pentru PHP. Folosind un algoritm de precognitie noi sa stim in prealabil pe ce buton va da click vizitatorul, ce id va primii o anumita informatie in baza de date, s.a.m.d . Din pacate , discutia era o gluma iar acest lucru este impsibil practic. Lucrez cu ultimele tehnologii disponibile dar tot exista limitari la ce un site poate sau nu poate sa faca.

Respecta deciziile managerul de proiect. Regula asta este pentru persoanele cu care lucrez in special baietii si fetele de la grafica, PR sau scripting. Apreciez orice opinie dar exact cum eu trebuie sa ma supun regurilor clientului si voi trebuie, in mare masura, sa va supuneti regurilor mele. Lucrul in echipa este de baza pentru o finalizare rapida a proiectului, nu exista loc de orgoliu cand ai o treaba de facut.

Nu ma compara cu un alt programator. Daca ai mai lucrat cu Ion sau Vasile si ei faceau treaba intr-un fel, eu nu sunt obligat sa lucrez la fel ca ei. Ei sunt ei, eu sunt eu. Fiecare programator are propria lui viziune despre programare si clientul trebuie sa respecte acea viziune.

Tinem cont de circumstantele. De obicei fac tot posibilul sa ma incadrez intr-un termen limita. Dar termenul nu este batatut in cuie mai ales daca nu mi se ofera resurse destul ( bani sa angajez forta de munca, etc ) asa ca incerca sa respectati faptul ca sunt si eu un om cu proprile mele probleme si ca am prioritati cum ar fi Invatamantul si Familia. Cariera trebuie sa fie tot timpul in urma primelor doua.

Ca urmare a regulei de mai sus nu voi mai lucra la nici un proiect pe perioada examenelor, testarilor, acreditarilor si a sarbatorilor. Clientul va fi anuntat dinainte daca termenul limita se va suprapune cu una dintre situatile de mai sus facandu-se exceptie doar pentru situatiile ne-prevazute.


In concluzie vreau sa adaug ca regurile de mai sus nu au rol sa puna pe cineva la punct si nu se refera la nici un proiect curent ci sunt pur si simplu o compilatie de lucruri pe care am invatat sa le respect in cei 6 ani de cand lucrez in webdesign. Toate regurile de mai sus sunt subtinute cu argumente logice si esentiale pentru o buna relatie de afaceri.


Pentru alti designeri: Puteti sa va inspirati din regurile de mai sus si chiar sa le copiati in propriile voastre afaceri desii eu va incurajez sa va faceti propriile voastre reguli despre cum ar trebuii sa mearga afacerea voastra, in fond, asta e esenta libertatii freelancing-ului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu